Döda mig..

UPPSALA UNIVERSITET

Kulturgeografiska institutionen

Samhällets geografi A

Höstterminen 2010

Ansvarig lärare: Ann Rodenstedt ([email protected])

 

Seminarium: Migration och miljö

 

Litteratur

 

Bates, D. (2002) ”Environmental refugees? Classifying Human Migration Caused by Environmental Change”, Population and Environment 23 (5), ss. 465-477.

 

Reuveny, R. (2007) “Climate change-induced migration and violent conflict”, Political Geography 26 (6), ss. 656-673.

 

Artiklarna finns att ladda hem via universitetsbiblioteket. Gå till www.ub.uu.se och klicka på Tidskrifter A-Ö. Skriv in tidskriftens namn (t.ex. Population and Environment), klicka på ”hämta fulltext” och sök sedan upp artikeln efter dess volym och nummer, t.ex. 23 (5). 

 

OBS! Detta kräver att du är ansluten till universitetets datanät! Om du inte hittar artiklarna, hör av dig till mig i god tid.

 

Instruktioner

 

Syftet med detta seminarium är att ge ett tydligt exempel på relationen mellan befolkning och miljö, alltså hela kursens tema. Det exempel vi kommer att använda är ganska så extremt, nämligen så kallade ”miljöflyktingar”. Miljöproblem anges allt oftare som orsak till ofrivillig migration och vissa menar att miljöförändringar kan komma att få stor betydelse för framtidens migrationsströmmar. Samtidigt påverkar dessa människors flyttningar också miljön på olika platser.

 

Seminariet kommer att ta upp två olika teman. Det första behandlar definitionen av miljöflyktingar medan det andra fokuserar på eventuella konsekvenser av migrationsströmmarna.

 

Inför seminariet ska du förbereda dig genom att läsa artiklarna och fundera på nedanstående frågor (se nästa sida). Skriv ner stolpar och egna tankar och ta med dig anteckningarna till seminariet. Aktivt deltagande är en förutsättning för att få godkänt.

 

Du ska också tillsammans med en kamrat leta reda på ett eget exempel på miljörelaterad migration som ni kan presentera muntligt på seminariet (kortfattat, max fem minuter). Er presentation ska utgå från följande:

 

 

·         Beskriv kortfattat ert exempel utifrån kontext, migrationsström, orsaker

·         Fundera över hur ni skulle placera in den på skalan frivillig/ofrivillig (avseende både valet att migrera och möjlighet att välja destination)?

·         Fundera över möjliga konsekvenser av ditt exempel. Hur drabbas individer, sändarland/område och mottagarland/område?

Tips: Utgå från ett reellt miljöproblem.

 

 

OBS! Skriv upp ert valda exempel på listan på kursens anslagstavla, och undvik att välja samma exempel som någon annan!

 

 

Frågor att fundera på när ni läser:

 

1.      Vad är en ”miljöflykting”? Hur skiljer sig en miljöflykting från en ”vanlig” flykting[1]?

 

2.      Dikotomin frivillig/ofrivillig migration är vanligt förekommande inom migrationsforskningen men också problematisk, inte minst vad gäller miljöflyktingar. Varför?

 

3.      Hur kommer utvecklingen se ut framåt avs. miljöflyktingar i olika delar av världen (enl. författarna)? (antal personer, orsaker, … etc.) Vad beror ev. skillnader på?

 

4.      Hur menar Reuveny att miljörelaterad migration hänger samman med konflikter?

 

 

Vi ses!

 

/ Ann Rodenstedt



—         [1] En flykting är en person som befinner sig utanför landet där personen är medborgare till följd av en välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, nationalitet, religiös eller politisk uppfattning, och på grund av denna fruktan inte kan eller vill begagna sig av detta lands skydd (FN, 1951 års flyktingkonvention med tillägg 1967)

—          


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0